Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
De overheid wil dat iedereen goede zorg krijgt. Daarom heeft de overheid wettelijk vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. En wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Massagepraktijk Rumah Senang valt onder de Wkkgz en daarom wil ik je uitleggen wat dit precies inhoudt.
Waarom een Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)?
Uit onderzoek blijkt dat mensen niet altijd tevreden zijn over de manier waarop zorgverleners hun klacht afhandelen. De afhandeling van een klacht duurt lang en gebeurt op een onpersoonlijke manier. Mensen willen zich gehoord voelen. En zij willen dat anderen in de toekomst niet hetzelfde overkomt.
Zorgverleners leren van klachten en ongewenste gebeurtenissen in de zorg. Doel van de Wkkgz dan ook: openheid over klachten en ongewenste gebeurtenissen en ervan leren. Om zo gezamenlijk de zorg te verbeteren.
De wet vervangt de wetten Kwaliteitswet Zorginstellingen en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector.
Wat regelt de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg?
Meer informatie over de Wkkgz kunt u lezen bij de rijksoverheid.
Stap 1. Bespreek uw ontevredenheid met de masseur
Als u niet tevreden bent over de communicatie, de kwaliteit of over iets wat de masseur heeft
gedaan of juist niet heeft gedaan, bespreek dit dan eerst met de masseur. Zo lang de masseur niet
weet dat u ontevreden bent, kan de masseur niets doen aan uw ontevredenheid. Als u er samen niet
uitkomt of als u het lastig vindt om een gesprek met de masseur aan te gaan, dan kunt u contact
opnemen met de klachtenfunctionaris.
Stap 2. Neem contact op met de klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris kan u helpen bij het vinden van de juiste weg voor de behandeling van uw
klacht. De klachtenfunctionaris is onpartijdig en onafhankelijk en luistert, informeert, adviseert
en kan proberen te bemiddelen tussen u en de masseur. De klachtenfunctionaris doet geen uitspraak
over wie er gelijk heeft. Als na inzet van de klachtenfunctionaris het probleem of de klacht niet
naar uw tevredenheid is opgelost, dan kan de klachtenfunctionaris u informeren over de verdere
mogelijkheden die er zijn om uw klacht voor te leggen zoals de klachtencommissie of de
geschillencommissie.
Wilt u contact met de klachtenfunctionaris, dan kunt u bellen of mailen:
Naam klachtenfunctionaris: Arienne Plaisier (Erisietsmisgegaan.nl) Telefoon: 035-2031585
Mail: klacht@ ngsmassage.nl
Kosten
Aan de inzet van de klachtenfunctionaris zijn geen kosten verbonden. Voorwaarde voor de inzet van
de klachtenfunctionaris is echter wel dat de masseur lid dient te zijn van het Nederlands
Genootschap voor Sportmassage en/of is aangesloten bij de NGS Klachtenservice Wkkgz.